Har reklame fått for mye makt i samfunnet vårt?

Hva er, og hva betyr reklame? Finnes det ulike typer reklame? Hvem vil reklamen påvirke, og hva er det som får oss forbrukere påvirket av reklame?  Bruker reklameprodusentene ulike triks for å få oss påvirket? Samfunnet vårt er påvirket av reklame, og har reklamen fått for mye makt i samfunnet vårt?  Finnes det negative og positive sider med reklame? I denne artikkelen skal jeg drøfte ulike sider av reklame, og jeg har sett på hvordan reklamen er i dag.

Image

 

Reklame er når en reklameprodusent vil vise frem produktet sitt. Dette kan være alt i fra matvarer og klær til politiske ideer. Reklameprodusenten prøver å vise frem produktet sitt, fra produktets beste side. Selve ordet reklame betyr «reclamere» som er et latinsk ord som betyr: Å rope ut. Det er det reklameprodusentene gjør når de skal vise frem produktet sitt, roper ut og forteller hvor bra akkurat deres produkt er. Det viktigste for reklameprodusenten er å få mottaker interessert, slik at han eller hun vil kjøpe produktet.

Det finnes to ulike typer reklamer, herunder synlig reklame og usynlig reklame. Synlig reklame er den reklamen som er på TV og på plakatene. Mens den usynlige reklamen er den reklamen som de lurer inn i filmer og TV-serier. I filmer drikker kanskje av og til helten i filmen Coca-Cola og kjører en BMW. Dette er nok bevisst, og reklameprodusenten av Coca-Cola har betalt filmprodusenten for å få helten til å drikke Coca-Cola. Det samme skjer i ulike TV-serier. I TV-serien

«71 grader nord» som går på TV Norge bruker alle deltakerne plagg fra «Bergans». Dette er nok også planlagt fra «Bergans» sin side. Mennesker vil kanskje da kjøpe produktene deres etter at de har sett at sporty deltakere på «71 grader nord» har brukt  dem.

Ungdommer lar seg også påvirke av reklame. De ser slanke og høye mennesker i reklamen, etter at de har sett en reklame med disse menneskene i, vil de kanskje prøve å likne dem. Dette er nok lite tilfeldig. Derimot er det nøye planlagt, og reklameprodusenten vet at flere ungdommer i alderen 14-18 år lar seg lett påvirke av reklamen på grunn av disse menneskene. Da er det kanskje slik at ungdommer lettere lar seg påvirke av reklamen. Selv om eldre mennesker er mer kritiske til reklame, lar de seg også påvirke. Av og til kan også voksne la fristelsene ta overhånd, de vil kanskje ha en tannkrem som gir dem hvitere tenner.

Reklamen har fått mye makt i samfunnet vårt, og reklamen klarer å påvirke oss. Selv om reklamen klarer å overbevise forbrukerne, finnes det mennesker som er mer kritiske enn andre. Forbrukerne hjelper hverandre slik at fristelsene ikke tar overhånd. For eksempel voksne hjelper ungdommer slik at de ikke bare kjøper hva de vil.

I reklamen bruker ofte reklameprodusenten små triks for å få oss påvirket. Som sagt bruker de slanke og høye mennesker i reklamene slik at de kan påvirke ungdommene. I for eksempel reklamen for «hennes og mauritz» kan vi se tynne modeller som har på seg klærne. Mange jenter handler på «Hennes og Mauritz», disse jentene vil da prøve å bli like som modellene, men egentlig så kan vi se på modellene at de er under gjennomsnittsvekten i Norge. En konsekvens av dette er da at noen jenter blir syke, fordi de prøver å bli slik som modellene de har sett på en reklame.

Image

Rød ungdom protesterer mot en reklame for “Hennes og mauritz”.

Andre triks reklameprodusentene bruker er å ha eksperter i reklamen sin. I reklamer for tannkremer bruker de tannleger som snakker om hvor god tannkremen er. De bruker også mennesker som har prøvd ut produktet deres og som er positive til produktet. Dette ser vi i reklamer for for eksempel slankeprodukter. Der ser vi mennesker som har prøvd ut produktet, og som forteller hvor bra produktet virket for dem. Reklameprodusenten gjør nok dette for at forbrukerne skal se at produktet fungerer.

Et annet triks er når en reklameprodusent vil selge for eksempel en leppestift. Da prøver reklameprodusenten å få deg til å føle deg uvel uten, og at du da blir bedre av å ta på deg leppestiften. Det samme med hvis en reklameprodusent skal selge en parfyme for menn. Reklameprodusenten sier kanskje at kvinner vil komme løpende etter mannen dersom han bruker parfymen. På reklamen er det da kanskje en solbrun mann med store muskler. Derimot er det ikke bevist at vi får større muskler eller solbrun hud av å bruke parfymen, men det kommer kanskje god lukt.

Det negative med reklame er at ungdommer vil prøve og se ut som menneskene på reklamene. Jenter vil kanskje føle seg store i forhold til modellene i reklamen, mens guttene vil kanskje føle seg små i forhold til mennene i reklamene som har store muskler. En konsekvens av dette er som sagt at ungdommene kan bli syke. Noen reklamer er heller ikke sanne. En reklameprodusent kan forteller om hvor bra produktet hans er, men hvis en forbruker kjøper produktet og oppdager at det ikke virke slik det skal, kan forbrukeren føle seg lurt. Dette er blitt vist på nyheter og andre TV-programmer, som for eksempel «TV2 hjelper deg».

Det positive er at reklamen kan opplyse om viktig informasjon. Reklamen kan for eksempel opplyse om at en sykkel er på tilbud, og det kan være flere reklamer for den samme sykkelen, men fra ulike butikker. Da kan det være positivt for forbrukeren å se hvilke butikk som selger sykkelen billigst. Også andre viktige opplysninger som for eksempel at matvarebutikken i ditt nærområde har skiftet åpningstid.

Det viktigste er kanskje at reklame også gir mennesker arbeid. Mennesker som produserer reklame har det som jobb, og uten reklame hadde de ikke hatt noe jobb.

Etter at jeg har drøftet hva reklame er vil jeg si at vi finner ulike typer reklame. Både synlig reklame og skjult reklame. Altså reklame som er synlig på tv og andre plasser, og reklame som er mer skjult inn i filmer og TV-serier. Likevel er begge deler reklame.

Jeg tenker at reklameprodusentene vil prøve å påvirke alle, men at det ofte er ungdommer som blir lettest påvirket. Derfor lager reklameprodusentene ofte reklamer som skal få ungdommer interessert. Jeg tenker også at reklameprodusentene prøver å selge produktet sitt med små triks. De bruker modeller, eksperter og gode ord i reklamene sine. Selv om reklamen har lovende ord, kan det være at de ikke alltid stemmer, så vi må passe på at vi ikke blir lurt. Reklamen kan også gi oss viktige opplysninger om for eksempel åpningstider.

Nå kan vi se at samfunnet vårt er påvirket av reklame, nesten uansett hvor vi går kan vi se reklame, om det er på TV eller på en plakat. Etter at jeg har drøftet hva reklame er, tenker jeg at vi ikke kunne ha klart oss uten reklame fordi det informerer oss om ulike typer produkter og vi får vite hvis det kommer nye og spennende produkter. Likevel må vi være forsiktige slik at vi ikke blir lurt. Vi kunne heller ikke har klart oss uten reklame, for da hadde noen mennesker ha måttet skaffet seg nye jobber. Selv om reklame har fått mye makt i samfunnet vårt, tenker jeg at reklame ikke har fått for mye makt, fordi vi klarer å styre unna noen av fristelsene våre, og hvis vi ikke klarer det kan vi få hjelp av andre.

 

Kilde:

Definisjonen av reklame fant jeg her:  www.kunnskapssenteret.com.

Bildekilder:

– http://www.simplysmithwick.com/2011/11/plenty-to-be-thankful-for-guilty.html

– http://sosialisme.no/fuckHM/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: