HAR ALDRI VÆRT SÅ SLITEN

Petter Northug (26) gikk ut på femtenkilometeren på søndag, 40 sekunder foran kasakhstanske Alexej Poltoranin som sammen med flere andre tok opp jakten på Northug. Feltet spiste seg inn på nordmannen – og i mål var Northug bare 1,4 sekund foran russiske Maxim Vylegzjanin.

Northug ble liggende i flere minutter utmattet etter målgang, og mener det er usunt å presse seg så langt ned. 

Petter fikk den tyngste jobben som plog helt fremst I løypen.

Image

Svenske rival Emil Jönsson så på nært hold hvor vondt nordmannen hadde det.

– Jeg synes synd på ham. Det er tungt, tungt, tungt. Jeg måtte se ned om det var noe feil på skiene. Man får ingenting gratis på dette føret, sier Jönsson til VG Nett.

Aldri før har Northug kjempet så hardt for en seier. Landslagslege Dag Lunder sier at han aldri har aldri sett Petter så sliten.

Han sier til vg.no; ”Han var utslitt, men han var ikke noe dårlig ellers. Han signaliserte at han hadde vondt og var kvalm og utslitt”, legger legen til. 

–       Jeg var sååå sliten. Jeg jobbet mentalt med meg selv på den siste runden slik at jeg hadde litt krefter på toppen til å slå om. Men selv om jeg slår om, så tar de innpå. Det er som et sykkelfelt – du blir bare spist inn, sier Petter Northug til vg.no

Image

Ikke rart at Petter Northug slet på søndagens jaktstart i Kuusamo: Han gikk med Marit Bjørgens staver!

Marit Bjørgens staver er 5 centimeter kortere enn Petter sine. Stavene er helt like bortsett fra lengden melder NRK.

– Da han løp inn i bussen for å hente sine konkurransestaver, tok han feil. Han tok i farten Marit Bjørgens sprintstaver, som sto der han trodde hans egne klassiskstaver stod. ”Jeg tror nok at både Petter og vi andre vil følge litt bedre med neste gang, og sørge for at de rette stavene står på rett plass” sier landslagstrener Vidar Løfshus til NRK.

 Image

Kilder:

http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10056245

http://www.vg.no/sport/ski/artikkel.php?artid=10056393

 

 

Leave a Reply

