NetCom uten dekning i helga

netcom

Fra fredag av har alle NetComs mobilkunder vært uten dekning. Samtaler har blitt brutt etter få sekunder og mange av kundene er både sinte og frustrerte. Illsinte kunder klager på lite informasjon.

 Øyvind Vederhus, som er kommunikasjonsdirektør i NetCom, sa søndag kveld til Haugesunds Avis at problemet oppsto natt til fredag da NetCom skulle flytte tilkoblingen til basestasjonene i Haugesund-området. De skulle flyttes fra en sentral i Bergen til en annen sentral, som ligger i Stavanger. I forbindelse med denne flyttingen var det noe som gikk galt. Fire basestasjoner i området i og rundt Haugesund skal ha blitt slått ut. Og resultatet ble at kundene ikke kunne ringe med mobiltelefonen sin. Enkelte kunne verken ringe eller sende SMS.

På spørsmålet om når feilen blir fikset svarer de at de nå prøver seg på flere løsninger utover natta. De skal blant annet slå av 2G-stasjonenene fordi 3G-nettet igjen skal fungere i området i og rundt Haugesund. Videre sier Vederhus at de håper å få orden i løpet av natta.

Da Haugesunds Avis spurte om hvorfor de ikke hadde  gidd noen informasjon til kunder på hjemmesiden eller sendt ut en felles-SMS som forklarer problemene legger Øyvind seg flat. ”At folk er frustrerte, har vi full forståelse for. Når mobilen ikke fungerer, har man all grunn til å bli både sint og frustrert. Det er heller ikke godt nok at det ikke ligger informasjon om problemene på våre nettsider. Det burde det vært, og det skal det være i sånne situasjoner. Her er en intern rutineglipp som vi bare må beklage,” sier kommunikasjonsdirektøren.

Tidligere i uka skal NetCom kunder ha meldt i fra til Haugesunds Avis om at de ikke har hatt dekning i Haugesund sentrum. Dette bekreftet NetComs dekningssjef, Tommy Johansen.  Videre fortalte Johansen at dette skyldes en feil i en av basene i sentrum og at mobilkundene kunne få problemer med dekningen og oppleve at de ”faller ut” av nettet om de bevegde seg rundt i sentrum. Han kunne på det tidspunktet ikke si sikkert når dette problemet ville bli fikset, men han forsikret om at de ansatte ikke skulle legge fra seg verktøyet å ta helg før dette var fikset opp i.

Til tross for disse forsikringene har ikke problemene i sentrum av byen begrenset seg. Haugesunds Avis har i helgen fått henvendelser fra folk ved Førresfjorden i Tysvær også. Folk forteller at de har kunnet sende og motta SMS, eller ringe.

Skuffelsen er tydelig stor over at NetCom ikke har informert om feilen. En haugesunder som har vært NetCom-kunde i 16 år, fortviler over at kundene etter tre dagers trøbbel ikke har fått en eneste beskjed fra selskapet. Ingen SMS, ingen informasjon på nettsiden, og dermed tror mange at det er telefonen det er noe galt med, kommenterer haugesunderen, som trenger å ha tilgang på telefon hele døgnet. ”Hvorfor hysjer de problemene ned?” spør haugesunderen.

Det som har gått igjen i klagene er skuffelse over at telefonselskapet ikke har informert om at noe er galt, eller hva som gjøres med det. På NetComs nettsider har det ikke stått noe, men de som har brukt selskapets Facebook-side har fått vite litt.

Eksempler på klager fra kunder til NetCom:

* Nå har eg gått uten tilgang siden torsdag. E det snart håp? Få fingen ut, detta e kje holdbart!

* Netcoms feilmeldingstjeneste er tydeligvis kun basert på at KUNDER (tilfeldigvis) stiller spesifikke spørsmål på en Facebook-link. Netcom selv informerer ikke på egen hjemmeside. Ikke alle benytter Facebook. Her må selvfølgelig rutinene endres. Bedrifter er lokket til å droppe fasttelefon, dette blir kostbart om ikke problemet er fikset snart. (Netcom svarer at tilbakemeldingen skal gis videre til de som har ansvar for dette.)

* Nå begynner dette å bli veldig irriterende… Dette har mistet meg flere ekstravakter på jobb allerede, og ikke en eneste beskjed er gitt fra Netcom til kunder.

* Henvendelser fra meg og alle de andre bl.a. på Facebook blir hverken besvart eller kommentert.

http://www.h-avis.no/nyheter/feil-pa-basestasjon-i-sentrum-1.7676835

http://www.h-avis.no/nyheter/sinte-netcom-kunder-har-vert-uten-mobil-i-helga-1.7678859

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: