Filmanmeldelse av Hobbiten

Laget av Arild og Bjørn Magne.

Vi så filmen hobbiten på kino 12. Desember, og skal gjennom denne filmanmeldelsen drøfte to ulike syn på filmen. Filmen er delt i tre, og vi gikk på del 1 av filmen. Del 2 kommer ut 13. Desember 2013.

Handlingen i Hobbiten finner sted i Midgard, 60 år før handlingen i ringenes herre serien. Bilbo Lommelun forsøker sammen med 13 andre dverger å ta tilbake ensomfjellet fra dragen Smaug. På veien må han, sammen med Gandalf den grå, og de 13 dverger bekjempe tusser og orker, samt dødelige varger og trollmenn. i denne historien lurer Bilbo til seg den ene ringen, som ringenes herre dreier seg om. Elijah Wood, som spiller Frodo i ”LOTR” filmene, spilte også Frodo i denne filmen, men Frodo tok liten del i filmen, og ble bare vist helt i begynnelsen.

Filmen starter med Bilbo som sitter i stua og skriver i boken ”there and back again”, som omhandler hans tidligere eventyr. Vi blir tatt med tilbake 60 år i tid, der vi får se Erebor i sin praktfullhet, mens Bilbo forteller om den. Videre forteller han om da Smaug inntok Erebor, og brant opp byen Dale. Selve historien begynner med at Gandalf vil ha med den unge Bilbo på et eventyr sammen med 13 dverger, for å vinne tilbake byen Erebor fra dragen Smaug. Vi følger Bilbo, Gandalf og de 13 dvergene i deres søken etter ensomhetens og Smaug, og farene de opplever.

Filmen har fått skarp kritikk fra flere anmeldere, blant annet flere aviser som CNN, VG og andre store medier. Vi fikk en interessant diskusjon i etterkant av filmen, da vi delte våre synspunkter på det vi hadde sett. Vi, Arild og Bjørn Magne, som hadde lest boken, syntes at Peter Jackson hadde gjort en flott jobb med filmen, ut i fra boken vi hadde lest. Pål, som ikke hadde lest boken, delte et syn med flere anmeldere, om at filmen ikke svarte til forventningene. Dette tror vi, skyldes mangel på kunnskap om hva filmen er basert på. Han forventet gjerne, som mange andre, at filmen skulle være en slags forløper til ringenes herre, noe den ikke er. Selv om Peter Jackson har prøvd å lage den som en forløper, har ikke dette slått helt an hos en del av publikummerne. Vi vil anta at de som har lest boken, gjerne har et mer positivt syn på filmen, da de forstår mer av sammenhengen.

Vårt tips til dere er da : Les boken først, hvis dere ikke vil bli skuffet. Vi er veldig positive til det vi så, og gleder oss til oppfølgeren.