Lokker voksne menn med 14-årig Emilie «Voe» Nereng

Man må alltid være forsiktig med det man legger ut på nettet. Legger du ut bilder vet du aldri hvem som ser dem, og skriver du noe offentlig for alle å se, vet du aldri akkurat hvem som leser det. Det er utrolig lett å lagre bilder som blir lagt ut på nettet, så man skal som sagt alltid være varsom med det man legger ut. Det å blogge er noe som er veldig populært blant unge for tiden, og det finnes en såkalt ”toppliste” der man kan finne bloggen til de mest kjente bloggerne. Mange bloggere har utalt seg om at det å styre en blogg er som å skrive dagbok på nett for ALLE å lese! De skriver jo tross alt om det meste de opplever i hverdagen, og de som er faste lesere av bloggen kan føle et slags kjennskap til bloggeren, selv om de aldri har møtt han/henne.

Emilie Nereng alias Voe fra Hønefoss, har lenge vært en av Norges største bloggere, og for ikke så lenge siden oppdaget hun at bilder fra bloggen hennes har blitt misbrukt i reklameannonser på datingtjenesten Match.com.

”Det dere ser under er Facebookreklamen til Match.com. Og hvem er på bildet? Jo, fjorten år gamle Emilie! Og tror dere Match.com eller Facebook har spurt meg om å få bruke et bilde fra bloggen min? Nei. Jeg blir så sint”, skriver Voe på bloggen sin.

Annonsene viser bilder av Voe som 14-åring, med påskrift som «Lyst på en date?» og «Lyst på en kjæreste?».

Image

“Facebook har ikke kontaktet meg, og bildene som har blitt brukt i annonsene, har ikke ligget på min egen Facebook-side”, sier bloggeren til Dagbladet. “Det er mulig at noen av de som administrerer de mange falske profilene som finnes i mitt navn, har gitt dem tillatelse til å bruke bildene i annonser, men jeg har ikke det. Jeg synes det er merkelig. Dette er den fjerde reklamen jeg har sett på Facebook der et bilde av meg brukes”, fortsetter Voe.

Voe synes det er latterlig at datingtjenesten Match.com, som krever at brukere av siden er 18 år eller eldre, bruker en 14-åring i annonsen.

“Match er et kjent nettsted som virker troverdig. Derfor er jeg skuffet over at de bruker såpass tilfeldig reklame. Dersom det er Match som er ansvarlig for bruken, vil jeg ha en personlig unnskyldning fra dem, at de fjerner bildet med det samme, og garanterer at dette aldri vil skje igjen. Hvis det er Facebook, bør noen forklare meg hvorfor dette kan skje”, sier hun.

Dette er heller ikke første gang at Voes navn eller bilder av henne har blitt misbrukt på nettet. Bloggeren forteller at det finnes et tresifret antall falske profiler som bruker bilder av henne, flere av dem i hennes navn, på Facebook, og hun opplever at det er vanskelig å få fjernet disse falske profilene.

Heldigvis fikk saken oppmerksomhet fra datingtjenesten etter at dagbladet skrev om det, og Mårten Froste i Match.com har tatt det alvorlig. Han forklarer at han har sendt en mail til bloggeren der han beklager for det som har hendt og lover at bildet skal fjernes fra annonsene og slettes fra Match.coms database for godt. Froste innrømmer også at det er litt pinlig at ei 14 år gammel jente har reklamert for Match.com.

“Vi skal absolutt ikke bruke et bilde av noen under 18 år, men det kan være vanskelig å avgjøre hvor gammel en person er. Dersom vi uten tvil ser at en person er 14 år, bruker vi ikke vedkommende i annonsen” sier han.

Image

http://www.kjendis.no/2013/01/07/kjendis/voe/emilie_nereng/blogg/facebook/25120077/

 

Leave a Reply

