Det gode liv?

Mange forbinder ”det gode liv” med rikdom og berømmelse. Som om lykke kan kjøpes for penger. Og andre mener at ”det gode liv” er et hjem, en familie og mat på bordet. Det gjør vel de fleste tenåringer, og jeg er intet unntak, men for meg er ”det gode liv” mange ting, og en av dem er en opplevelse.

En opplevelse.

Når jeg lukker øynene mine, og tenker på ”det gode liv” kommer et bilde fra i fjor sommer. Som oftest trekker jeg på smilebåndene, for det er et godt minne.

Jeg og et par venner var på Halsnøy i Hordaland. En vakker øy. Det var så stille og det var en ”skikkelig” sommer. Vi var på besøk hos besteforeldrene mine. Sola skinte, fuglene sang, og en varm vind blåste lett med seg en herlig duft av markblomster.

Vi gikk mot stranda, lo og smilte. Jeg kjente den varme asfalten under de barbeinte føttene mine, for lat til å ta på meg sko, men det var en tålbar varme. Noen dabbet på en volleyball og pratet lystig om en volleyball kamp og lagfordeling.

Det var ikke langt til stranda og da vi var fremme kjente jeg lukten av sjø. Den gav meg en slags lykkefølelse, og jeg trakk på smilebåndene atter en gang. Bak volleyballbanen så jeg den velkjente blomsterenga, og den lille steinstranda.

Det var ett par voksene på steinberget, men ingen hadde tatt plassen ”vår”.Vi la ut et teppe ved enden av steinberget, akkurat ved begynnelsen av enga. Vennene mine løp mot volleyballbanen, ikledd bikini og solbriller. Jeg satt meg ned på teppet, og etter hvert la jeg meg ned. Himmelen var lyseblå og skyfri, men jeg husker noen få hvite dotter her og der. Måkene fløy, biene surret og de andre på stranda lo og pratet.

Det grønne gresset var fylt med fargerike blomster, trærne svaiet i vinden. Trærne var grønne og lange. Det var noen epletrær også. Vinden var ikke kald, men behagelig varm. Vinden drog med seg en lukt av solkrem og grillmat. Det var en veldig rar kombinasjon. Jeg lukket øynene mine, kjente sola som varmet og hørte bruset fra bølgene. I det øyeblikket var jeg overbevist om at jeg levde ”det gode liv”, og det mener jeg enda.

#detgodeliv.

På Twitter er det flere hundre ’tweets’ med hashtagen #detgodeliv. Det er alt fra bilder av sydenferier til små gleder i hverdagen og bilder av mat. Hva er det gode liv for deg? Jeg leste meg opp på andre sine meninger om ”det gode liv”  og her er noen utdrag:

”Det gode liv er glede, latter og kjærlighet. Det å vite at noen bryr seg om, og tenker på deg. Å vite at du ikke er alene i verden, og at du kan få hjelp om du trenger det. Livet er som en blomst. Får den næring og pleie vokser den seg lang og sterk. Får den kjærlighet og forståelse viser den sterke, vakre farger. Får den alt dette, stråler den.”

Skjermbilde 2013-02-27 kl. 13.06.53

”Det gode liv er å ha en seng å gå til når du er sliten og trøtt. Å legge seg ned, bre den gode, varme dyna over seg, og bare kjenne sitt eget nærvær.”

”Det gode liv er å ha en familie og venner som bryr seg. Det å vite at når du kommer inn på skolen, vil du bli møtt av lysende ansikter, som smiler om kapp med morgensola. Smile tilbake å føle at du faktisk er der for noen. ”

”Det gode liv er å ligge stille i den varme sola og bare tenke, høre på musikk, eller ikke å tenke i det hele tatt. Bare kjenne at du er til, og at verden skapte deg og ikke en annen. Det å ta fram en god bok det kribler i hele kroppen etter å lese mer av. Smile lykkelig når det går bra, felle en tåre når det er trist. Bli sugd inn i en fantasiverden, der det ikke stilles noen krav til deg.”

”Det gode liv er følelsen du har etter en god treningsøkt. Etter at du har brukt hele kroppen for å oppnå noe. Når det verker i musklene og hele kroppen er svett og klam, men du likevel har en herlig følelse. Du føler deg avslappet og tilfreds, og kjenner den deilige følelsen av å ha oppnådd noe.”

”Det gode liv er å reise. Være i en fremmed by der du ikke kjenner noen, men likevel kan slå av en prat med de innfødte. Føle at skolen faktisk har gjort nytte for seg, fordi du har lært språket på skolen og kan få fram de enkeltes verd og adjektivene. Det å spasere nedover de trange gantene og trekke inn inntrykkene fra en annen kultur, et annet språk, og et annet land.”

Hvor finner jeg det gode liv?

I følge Imam Faruk Terzic er ”det gode liv” dette:

”Materielle goder er en uunngåelig del av et godt liv. Men noen ganger kan ting ødelegge våre liv. Det er bedre å være i besittelse av materielle goder enn å være besatt av dem.Det gode liv er ikke en ting som du kan kjøpe eller eie. Det er en kombinasjon av mange interne og eksterne faktorer som gjør at livet ditt blir et godt liv.Lykke og det gode liv går hånd i hånd. Du kan ikke ha et godt liv uten lykke og ingen lykke uten det gode liv. Lykke kan være en midlertidig tilstand, men det er bedre når det gjennomsyrer hele vårt vesen i løpet av et helt liv.”

Jeg mener at alle har et ønske om å være lykkelig. Felles for lykken finner vi ønsket om aksept, samhold, respekt, trygghet og fellesskap. Vi har vært innom hvor viktig kulturen er for enkeltpersonens identitet. I Maslows behovspyramide finner vi igjen alle de velkjente behovene som er et felles ønske for det gode liv av de fysiologiske behovene, trygghetsbehovet og behov for kjærlighet og fellesskap. Alle disse finner vi i de fleste menneskene, men blant annet her i Norge og i andre vestlige land har mange muligheten til å skape alle de fem behovene.

Jeg mener at ”det gode liv” kan være mange ting. Vi nordmenn lever i en velferdsstat og har som sagt mange goder. Vi lever også i et veldig rikt land. Noen vil si at hverdagen vår er rett og slett det gode liv.

Kilder:

https://twitter.com/search/realtime?q=%23detgodeliv&src=typd

http://nannasos.blogspot.no/2008/11/hva-er-det-gode-liv.html

http://www.dagsavisen.no/samfunn/ver-sa-god-her-er-det-gode-liv/

Leave a Reply

