Superjenta Helene

 

Navn: Helene Thorsen

Bosted: Skåredalen

Sivilstatus: Singel

Høyde: 163 cm

Posisjon: Høyrekant

Lag: SK Haugar, damelaget

 

 Vi møter en slank jente i klasserommet til 1STA ved Skeisvang videregående skole fredag den 5. april. Et stort smil og godt humør møter oss idet vi starter intervjuet. Idrettsgleden oser av den unge, vakre skikkelsen, som er kledd i farger som matcher fotballdrakten hun har på seg minst en gang i uken.

 Når begynte du å spille fotball?

Helene smiler lurt. ”Jeg spilte mye fotball hjemme i hagen da jeg var veldig liten, men jeg begynte å spille organisert for Haugar da jeg gikk i første klasse.” Hun forteller videre at hun i starten helst ville være innbytter, fordi hun syntes det var flaut å spille. ”Jeg trodde det var umulig å score mål,” ler hun. Vi ser tydelig at hun sitter inne med mange gode minner fra fotballen.

Helene som ung jager etter ballen.

Helene som ung jager etter ballen.

 Hva er det beste minnet du har fra fotballbanen?

”Hm, vanskelig. Jeg har jo veldig mange gode minner fra fotballen! Det blir så vanskelig å velge bare ett,” sier hun. Vi ser at hjernen jobber nesten like hardt som hun selv gjør på fotballbanen. Til slutt kommer hun fram til at hennes første mål må være det beste minnet. Dette husker hun godt. Hun var seks år, det var sent på kvelden og Haugar lå under med 3-4. Helene var trøtt og lei, men treneren sa hun måtte spille de siste ti minuttene. I løpet av disse ti minuttene klarte hun å score to mål, og sørget for at Haugar stakk av med seieren.

Hva mener du selv er dine beste egenskaper på fotballbanen?

Dette spørsmålet blir vanskelig for den blyge Helene Thorsen å svare på. Vi ser tydelig at hun ikke liker å skryte av seg selv. Likevel forteller hun oss at hun har blitt fortalt at hun er rask på banen, og derfor flink til å vinne tilbake ballen. Undertegnede vet selv at Helene Thorsen har et stort konkurranseinstinkt, og hun fremstår som en tydelig lederskikkelse.

Fokuserer du mye på trening og kosthold?

Helene ler og sier nei, tydelig selvironisk. ”Jeg trener fotball 4 ganger i uken,  og i tillegg til dette har jeg kamper og egentrening. Når det kommer til kosthold, har jeg ikke noe anstrengt forhold til mat, men jeg prøver å passe på hva jeg putter i meg. ”Vi sparer ”godisen” til lørdagen”, smiler hun lurt.

 Har du noen planer for fremtiden innenfor fotball?

”Jeg tar fotballen veldig seriøst, og jeg kommer til å drive med det så lenge jeg synes det er gøy,” forteller Helene Thorsen. Hun er klar over at damefotball ikke gir noen sikker fremtid, og derfor vil hun holde fotballen som en fritidsinteresse. Innen yrke er hun ikke sikker på hva hun vil videre.

Stemningen under intervjuet er god, og helene tygger i vei på tyggisen sin. Vi begynner å dreie intervjuet litt mer inn på det personlige.

 Med trening som tar opp så mye tid, har du tid til andre ting, som venner og skolearbeid?

” Jeg går på Skeisvang videregående skole, og STARB-timene vi har der er optimale for meg som idrettsutøver. Der får jeg gjort det nødvendige skolearbeidet, og slipper da å gjøre dette hjemme. Jeg kombinerer trening og venner, ved å ta med meg vennene mine på treningsøkter. Dette kan være litt pes for dem, men bare kos og moro for meg. Dette blir dermed god trening, samtidig som det er sosialt.

Som et avsluttende spørsmål spør vi Helene om hun har noen tips til unge fotballjenter, om hva de kan gjøre for å nå opp på samme nivå som hun er på. Hun oppfordrer de unge til å kose seg med fotballen, og ikke se på det som et ork. Hvis man skal trene mye er man avhengig av at man er interessert i det man driver med, og ha det gøy.

Nå må Helene farte av gårde, hun skal nemlig på treningsleir til Stavanger. Vi takker for intervjuet, og ønsker henne lykke til i fremtiden.

Intervjuet ble gjort av Arild Mevatne og Ida Vågen

Leave a Reply

