Hvordan du selv synes du ser ut, og hva andre ser, er ikke samme sak

Kosmetikkmerket Dove har nylig kommet ut med en reklamefilm om selvfølelse og kvinners skjønnhet. De har fått Gil Zamora, en tidligere profiltegner i FBI, til å tegne en rekke kvinner uten selv å møte dem. Han tegner dem etter deres egen beskrivelse. Deretter har kvinnene fått i oppdrag å møte noen av de andre kvinnene i prosjektet og beskrive overfor Zamora hva de så når de møtte dem. Videoen kan du se her:

http://www.youtube.com/watch?v=XpaOjMXyJGk&feature=player_embedded

Screen Shot 2013-04-22 at 12.14.38 PM

Resultatet viser at de fleste kvinner trekker frem negative trekk ved seg selv og ikke ser det samme som andre ser. Mens kvinnene selv trakk fram egenskaper som ”for spiss hake, for mange fregner, for tykke kinn eller for høy panne”, så beskrev andre dem som ”flotte, gnistrende øyne, vakkert smil og liknende”. Dette viser bare at kvinner er ens egen verste kritiker; bare fire prosent av verdens kvinner anser selv at de er vakre, skriver Dove på sine nettsider.

Reklamefilmen ble lagt ut på YouTube den 14.april og har siden da tatt helt av på nett. Den har blitt sett 8,4 millioner ganger og har blitt mye diskutert. Er reklamefilmen en ”troverdig kilde” med sannhet i seg, eller er det bare et billig reklametriks fra Doves side? Noen mener at det var bortkastet tid å se på videoen ettersom den var teit, mens andre synes den var kreativ og ”noe å tenke på”.

 

 

Selv ble jeg litt usikker om hvor troverdig videoen var, ettersom jeg synes det virket mistenksomt at Zamora klarte å lage tegninger som lignet såpass mye på kvinnene uten engang å ha sett dem før. Likevel synes jeg filmen hadde et godt budskap og synes den viste et viktig poeng. Det er jo tross alt sant at mange kvinner i verden sliter med selvfølelse og selvtillit.. Bare i løpet av et år ble det brukt atten milliarder dollar på sminke verden over (kilde: State of the World 2004). I Norge dominerer jenter med høyest forbruk på fire forbruksposter. To av dem er knyttet til utseendet og gjelder penger brukt på klær og sko, og penger brukt på frisør, hygiene og kosmetikk.

 

øye

 

 

 

 

 

 

 

 

Selvfølgelig måtte det også komme en parodi av videoen laget av menn, der det spøkes om at menns selvbilde er helt diametralt motsatt. Parodien kan du se her:

http://www.youtube.com/watch?v=T8Jiwo3u6Vo&feature=player_embedded

 

http://www.side2.no/helse/article3610984.ece

http://www.ungdomma.no/?a_id=4010

Tagged , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: