Hva får oss til å lese nyhetene?

Nyheter er overalt, på nettet, i avisene og på TV-en. Vi har ulike sorter av nyheter. Noen velger å lese om politikk, andre leser om underholdning eller om kultur. Hva får oss til å lese nyhetene? Ville vi valgt å lese om Whitney Houstons død, eller andre kjendisers død, eller ville vi valgt å lese om en fem år gammel gutt som dør av sult? Leser vi de triste nyhetene eller de gode nyhetene? Hvilken rolle spiller overskriften, og er det interessene som bestemmer? I denne teksten skal diskutere disse spørsmålene og prøve å finne noen svar, og i slutten skal jeg komme med mine egne tanker.

Image

Den norske avisen VG

12. februar 2012 var CNN de første som kom ut med nyheten om at den legendariske sangeren Whitney Houston var død. Nyheten om hennes død ble mottatt med enorm tristhet og fikk oppmerksomhet fra hele verden. Nyheten om en fem år gammel afrikansk gutt som døde av sult samme dag som Whitney Houston fikk ikke den samme oppmerksomheten. Hvorfor er det slik? Whitney Houstons død var sjokkerende og uventet, en spesialitet for tabloidnyhetene. Tabloidene jakter på sensasjonelle og sjokkerende nyheter for å få folk sin oppmerksomhet. Den fem år gamle gutten i Afrika som døde den samme dagen fikk ikke den samme oppmerksomheten fordi det til vanlig skjer menneskekatastrofer i Afrika. Med andre ord, det er ikke en uventet og sjokkerende nyhet.

Norske medier har politiske nyheter på deres dagsorden, og redaktøren og journalisten jobber ut planene deres. De prøver alltid å være politisk korrekte og ha en radikalprofil, som vil si at de prøver å oppnå full pressestøtte.

Media mener også at folk vil vite mer om hva som har gått galt, enn hva som har gått bra. Derfor er verden ofte presentert på en negativ måte, da skal leserne være mer interessert i å lese det. Nyheter om krig, værkatastrofer og kriminalitet vekker mye oppmerksomhet. I en liste på 19 kategorier, kommer kjendisskandaler sist. Dette er hva en Pew-undersøkelse fra USA viser. Et eksempel kan være at vi er en mer interessert i  hvordan situasjonen er i Midtøsten enn hvem som hadde den styggeste kjolen på Oscar utdelingen. Som nevnt tidligere, fikk nyheten om Whitney Houston død veldig mye oppmerksomhet, men det var nok fordi det ikke var en vanlig kjendisskandale. Det var heller negativ nyhet. Alt i alt,  så kan vi si at de negative nyhetene vinner oppmerksomheten over de gode nyhetene.

Men hva med overskriften, er den fengende? Hvis overskriften er interessant og kanskje unormal vil vi kanskje ville lese nyheten. En nyhet med en kjedelig overskrift kan også være en interessant tekst, men vil ikke få samme oppmerksomhet på grunn av overskriften.

Image

Et eksempel på en overskrift som kan være fengende.

Hvorfor velger vi forskjellige nyheter? Noen av oss velger for eksempel å lese om mote og kjendiser, mens andre velger å leser om politikk. Interessene våre bestemmer hvilke nyheter vi finner interessante nok til å lese. Hvis du var en person som var veldig interessert i mote og kjendiser ville du nok ha valgt å lese nyheter under dette temaet. Mens hvis du var en annen person med andre interesser, ville du kanskje ha lest om økonomi, værkatastrofer, politikk, underholdning eller kultur. Men menneskers interesse i nyheter kan også være mye mer intense når det er fremstilt realistisk, slik at de kjenner seg igjen.

 

Alt i alt tror jeg det er forskjellige grunner for hvorfor vi leser spesielle nyheter. For eksempel velger vi den sjokkerende og uventet nyheten om Whitney Houstons død, istedenfor om den vanlige menneskekatastrofen i Afrika. Statistikkene forteller at vi heller leser nyheter enn positive nyheter. Jeg tror også overskriften spiller en stor rolle, hvis den er interessant og unormal, velger vi kanskje lettere å lese en tekst istedenfor å lese en tekst med en kjedelig overskrift.

Jeg tror våre egne interesser spiller den største rollen for hvilke nyheter vi leser. Vi leser om det vi liker. Men jeg tror også at det finnes nyheter som vil alle vil lese, uansett interesser.

 

Kilder:

– http://no.wikipedia.org/wiki/Nyhet

– http://snl.no/avis

 

Bilder:

 

– http://multimedia.dn.no/archive/00140/LBx_vg_avis_140562c.jpg

– http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2011/3/23/1300875327452/phpZIlrNnAM.jpg

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: